Elbilen töntig och otillräcklig? Inte en chans!

A0214351_webb-960x560

Det sägs att det i dagsläget finns knappt 2 000 elbilar i hela Sverige. En anledning är antagligen att elbilen i allmänhet fortfarande ses som ett »fenomen« mer än som ett alternativ till »vanliga« bilar. En annan anledning är troligen den radda av elbilsmyter som elbilen brottas med. Här är en lista över de vanligaste – och lite info om hur det faktiskt förhåller sig.

Elbilen är »bara« miljövänlig och lite »töntig«.

Många tror (eller tycker) att elbilen »bara« är miljövänlig och att den inte har några andra fördelar. Att den saknar karaktär eller att den är töntig för att den inte låter coolt, som en »riktig« bil. Men många »coola« bilmärken har lanserat eller ska lansera elbilar. Elbilar är liksom det senaste, med den mest avancerade tekniken. BMW i3, t.ex., är inte »bara« en elbil, utan en BMW. Och visst, den låter inte – men den sägs vara grymt effektiv. Många features hos den är skithäftiga – som uppvärmningen, t.ex., där man ställer in avresetiden i förväg så att bilen är varm och klar när man ska åka! En fröjd för kalla rumpor vintertid! I massor av tester är elbilen mycket säkrare än många bensin- och dieseldrivna bilar, inte minst eftersom den så sällan börjar brinna i samband med olycka. (Och hållbarhet är faktiskt inte det minsta töntigt. Det argumentet för att fortsätta köra sin illaluktande kostnadsdryga miljöbov till vanlig bil är bara töntigt.)

Den är dyr!

Ja, den är lite dyrare än en »vanlig« bil. Men man måste inte betala den kontant, och som privatperson får man en stor supermiljöbilspremie i rabatt när man köper (eller leasar) en elbil. Sett över tid (ungefär 4 år) så sparar man tvärtom pengar på att köpa en elbil, eftersom den är så billig att köra och att underhålla. I jämförelse med bensin eller diesel kostar el nästan ingenting. Inga kopplingar, kamremmar eller katalysatorer behöver någonsin lagas. Och fordonsskatt slipper man helt.

Man kan bara köra korta sträckor med den!

Att man inte kan köra särskilt långt med en elbil är en vanlig protest. Men elbilarna får hela tiden bättre och bättre batterier och man kan faktiskt köra nästan 200 kilometer på de som finns redan nu. De flesta av oss kör mindre än 10 mil per dag – så det här med kort räckvidd är faktiskt inget riktigt problem. Dessutom kommer ju bilen med en »laddbox« som laddar bilen hemma i garaget eller på jobbet när du ändå inte använder den. Skitsmart!

Samhället är inte anpassat!

Att »infrastrukturen är undermålig« hör man ofta. Det här »argumentet« hänger ibland ihop med det om att man inte kan tanka som vanligt, helt planlöst och spontant på en mack (även om det råkar vara samma mack man besöker varje gång …). Men infrastrukturen finns, och blir bättre och bättre hela tiden – ungefär i takt med att folk köper elbilar … De största bensinmackskedjorna har numera Clever-snabbladdare, som det kommer att dröja lång tid innan man måste trängas vid. Hur eller hur så laddar man som sagt oftast elbilen med laddboxen hemma eller på jobbet, där man har den stående en längre tid. Laddboxen är liksom som en bensinmack som man har hemma. Det kan väl ändå inte nån som kör bil tycka är dåligt?

Fler nyheter

Vad är ett bra elpris?

Tågkampanj